tillbaka till guider

postnord

Mitt paket har blivit levererat enligt spårningen, men jag har inte mottagit det ännu.

Ibland kan det hända att statusen för din PostNord leverans visar “levererad till postlådan” eller liknande, men så finns det inget paket där. Detta är ganska vanligt och beror på att PostNord inte följer sina procedurer korrekt, men vanligtvis hittas paketen till slut på rätt plats.

Tyvärr kan det hända att brevbäraren skannar paketen redan vid terminalen och när de inser att de inte kan lämna dem i postlådan eller i inkastet, överlämnar de dem istället till ombudet. Eftersom paketen redan har blivit skannade får de då statusen “levererat”. I själva verket bör brevbäraren inte skanna paketet innan de är vid postlådan eller inkastet och vet att det får plats där. Men tyvärr händer det ofta ändå, och vi påminner PostNord om detta regelbundet.

Så vårt råd är att vänta några dagar och se om du får någon avisering. Om du har ett mindre ombud kan du också besöka dem och fråga. Observera att våra villkor anger en “karens” på 14 dagar från det datum då beställningen skickades. Det betyder att det bör ha gått 14 dagar innan vi skickar en ny leverans inom Sverige (30 dagar för utrikes).

Detta beror på att nästan alla försändelser dyker upp inom den här tidsperioden. 

Observera att vi inte kan göra mycket åt denna situation förutom att påpeka för PostNord att de behöver förbättra sig. Därför är det bra om du som kund också skickar ett meddelande till dem om detta problem, så att de får höra det från flera håll.

Vad kan jag göra?

  • Kolla om ett meddelande om leveransförsök lämnades, och kontrollera gärna detta med PostNord som levererade försändelsen.
  • Kontrollera din leveransadress så att den stämmer.
  • Kolla din brevlåda och runt leverans platsen för var paketet kan ha levererats.
  • Bekräfta att någon annan inte accepterade ditt paket (t.ex. byggnadsansvarig, granne, hushållsmedlem).
 
Vi hoppas att den här guiden har varit till hjälp!
 
Tveka inte att kontakta oss om du har några frågor.