Blir din E-cigarett varm?
E-cigaretter är bokstavligen designade för att bli varma.
Ditt batteri är till för att leverera energi till en coil, som omvandlar en del av den energin till värme och som ett resultat skickar en ström av ånga upp i munstycket så att du kan andas in (vejpar).
Men när du är ny på vaping är det naturligt att vara lite orolig om du märker att det kommer mycket värme från din vejp. Om du känner på tanken så blir den så varm att det nästan känns som du bränner dig.
Eller så kanske du har hört en av de många skrämselhistorierna om exploderande e-cigg och blev lite orolig när ditt batteri blev märkbart varmt. Risken för att något faktiskt går fel med ditt batteri som används är mycket låg, men den är inte riktigt noll, så även erfarna vapers kan bli lite oroliga om de märker att värme kommer från batteridelen av deras enhet.
Det viktigaste rådet är “få inte panik.”
På samma sätt som du inte skulle oroa dig om en elektrisk värmare var varm vid beröring eller om ditt mobiltelefonbatteri blev lite varmt när du var på ett samtal, är din e-cigarett inte ett tecken på en överhängande katastrof.
Så länge du använder en reglerad e-cigarett (dvs. inte en mekanisk mod (mechmod), och kommer med de vanliga elektriska skydden), finns det nästan säkert ingen anledning att få panik. För att sätta risken i sitt sammanhang, uppskattar London Fire Service att en rökare löper 255 gånger större risk att fatta eld än en vejpare, vilket visar hur mycket säkrare moderna e-cigaretter är än cigaretter. Dessutom har moderna vapes kommit en lång, lång väg sedan de första dagarna av vaping, med en mängd säkerhetsskydd som standard.
Du bör dock alltid behandla batterier med respekt!
I de flesta fall är din vape att bli varm i stort sett ingenting annat än att du blir lite gung-ho i din vaping. Men om det är batteriet snarare än tanken som blir varm kan det vara ett tecken på ett genuint problem, så det är värt att titta in och reda ut det.
När allt kommer omkring har vilket batteri som helst, oavsett om det är en mobiltelefon, en bärbar dator eller en vape, en (liten) chans att misslyckas. Om något skulle gå fel är det viktigt att veta vad man ska göra med det.
Här är en kort guide till varför din vape kan bli varm och hur man hanterar det.
Innehåll
- Var blir din vape varm? Och hur varmt?
- Den vanligaste orsaken till en het vape: Kedjevaping/hot coils
- Hur man kyler ner din vape
- Möjliga orsaker om din coil alltid blir varm när du vejpar
- Om ditt vapebatteri blir varmt…
- Allvarliga batteriproblem är allvarligt sällsynta
- Vapes som inte blir varma
- Om din vape är het – Få inte panik, men ta reda på vad som händer
Var blir din vape varm? Och hur varm?
Det första steget när din e-cigg blir varm är att tänka på vad problemet är och hur allvarligt det sannolikt är.
Om din vape blir varm kommer den antingen från batteriet eller från tanken, särskilt där coilen sitter. Naturligtvis kommer värme som kommer från en plats att stråla ut till den andra, så det är inte alltid så lätt att ta reda på var den kommer ifrån. Känn basen av tanken där coilen är och runt batteridelen – platsen där det är som hetast kommer att vara källan.
En annan sak att tänka på är hur varmt det blir. I de flesta fall kommer värmen från runt din coil, men även med din juice och den yttre kroppen av tanken mellan coilen och din hand, kan det fortfarande bli varmt vid beröring. Generellt sett kommer du att kunna röra vid den för att testa var värmen kommer ifrån utan problem, men du skulle inte precis vilja greppa den under en lång tid.
Om det är för varmt för att ens vidröra kort är det förmodligen ett tecken på ett allvarligare problem, och det är värt att ta tag i en trasa eller täcka handen med ärmen och ta bort tanken ifall den automatiskt avfyrar. Om värmen kommer från batteridelen kan detta vara ett tecken på ett allvarligt problem och i värsta fall kan du behöva vidta åtgärder snabbt.
Vanligaste orsaken till en varm vape: Kedjevaping/hot coils
Chansen är stor att om du har en varm e-cigarett kommer den att ha en ganska vanlig (och ärligt talat nästan tråkig) orsak. Allt beror på att en del av din mod eller vaping-enhet bokstavligen är designad för att bli varm. El som går till din coil och värmer upp den är det som förvandlar din e-juice till ånga. Den stora majoriteten av tiden kommer en varm vape att komma ner till denna enkla punkt.
Som alla med en temperaturkontrollenhet vet kommer själva coil ofta att nå temperaturer på 300°C och potentiellt mycket högre. Även om utsidan av tanken inte blir så varm, är denna värmekälla den mest troliga anledningen till att din vejp blir varm.
Sen om du “kedjevapar”, det vill säga puffar i stort sett kontinuerligt under en längre tid, kommer din coil definitivt att bli varm, och detta kommer ofta att göra utsidan av din tank också märkbart varm (särskilt vid basen där coilen vanligtvis är placerad). Denna värme kommer att vara ganska koncentrerad, men det gör ofta att din modd också känns varm.
Vilken typ av coil du använder kan också påverka detta. Till exempel, även en Clapton-coil (gjord av en central kärna av tråd med ett yttre omslag som ser ut som en gitarrsträng) blir varmare än en vanlig coil. Generellt sett, om coilen är mer komplicerad än en enkel lindad tråd kommer den förmodligen att generera mer värme än en bastyp. Detta gäller särskilt om du vaping med hög watt.
I de allra flesta fall kommer antingen kedjevaping eller vaping med en coil med högre prestanda vid höga watt att vara orsaken till att din vape blir varm.
På senaste har vi börjat se mer moderna mesh-coilar och de är mycket bättre på att hantera värme! Dessa coilar gör att du kan vejpa med högre watt utan att din ecigg blir varm.
Hur kyler man ner sin e-cigg?
Den goda nyheten är att detta är det överlägset enklaste problemet att åtgärda, eftersom det egentligen inte är ett problem alls.
Sluta helt enkelt vejpa i 10 minuter eller så och problemet kommer att lösa sig. Eftersom coilen inte värms upp kommer den att svalna ganska snabbt.
Möjliga orsaker om din coil alltid blir varm när du vejpar
Vad händer om du använder en enkel coil och inte kedjevejpar, men din coil fortfarande blir tillräckligt varm för att märka när du vejpar?
Om så är fallet är det förmodligen fortfarande en ganska vardaglig fråga, men du måste aktivt göra något för att reda ut det.
Coil Gunk
En möjlig orsak är smuts runt din coil som hindrar den från att suga upp juice lika effektivt.
När detta händer blir coilen varm, men all energi som din enhet producerar har inte så mycket juice för att absorbera den, och därför ökar temperaturen mycket snabbare.
Du kommer förmodligen att märka torra bloss “dry hits” när du vejpar. Om så är fallet beror det på att vekens material inte är helt genomdränkt, vilket leder till en lätt förbränning av veken och överhettning av juicen.
Hur man fixar det
Det snabbaste och enklaste sättet att lösa problemet är att byta till en ny coil.
Om du inte har en eller vill få ut det mesta av din befintliga coil, kan du försöka rengöra din coil för att ta bort resterna av e-juice.
Detta kommer inte alltid att lyckas (det finns bara så mycket du kan åstadkomma med rengöring – så småningom är coilen bara död). Det kommer också att ta ett tag att låta coilen torka ut igen efter rengöring, men du kan vanligtvis ta bort smuts genom att blötlägga coilen i varmt vatten eller spannmålssprit. Detta brukar som regel resultera i en lite unken smak dock.
Läs gärna mer i vår guide När ska jag byta coil?
Begränsat juiceflöde
Problemet som orsakas av coil gunk beror i princip på wicking, eftersom gunk minskar förmågan hos veken som omger din coil att suga upp e-juice.
Samma problem kan också hända av andra skäl, inklusive ett begränsat juiceflöde antingen på grund av tjockleken på e-juicen eller någon aspekt av tankens design. VG är tjockare än PG, och juicer med högt VG (70% VG eller högre) kan leda till samma uppsugningsproblem. Vissa tankar har också “vätskeflödeskontroll”, som i princip låter dig stänga av vägen från tanken till veken. Om du har den här inställningen för låg kan det orsaka samma problem.
I båda fallen är resultatet mindre juicetillförsel, dry hits och möjligheten att din vape blir varm runt tanken och coilen.
Detta är en annan enkel fix. Om du har kontroll över vätskeflödet på din tank, öppna den helt enkelt igen och problemet bör lösa sig själv.
Om du använder hög VG e-juice men du märker mycket värme och torra bloss när du vejpar, kanske din tank inte klarar jobbet. Byt antingen till en sub-ohm-tank och använd samma e-juice, eller skaffa e-juice med mindre VG och håll dig till samma tank.
Men i båda dessa fall kan veken du använde redan ha blivit bränd, så om du fortfarande får torra bloss kan du behöva byta till en ny coil.
För hög watt/val av coil
En annan potentiell orsak är att du kör för hög watt eller att du använder en typ av coil som producerar mycket värme, som Claptons, Tiger-coil eller annan exotisk typ.
I båda fallen betyder den högre effekten och den ökade storleken att denna värmenivå är att förvänta. Följ bara råden i avsnittet om kedjevaping och lämna det ett tag mellan vapesessionerna.
Hur man fixar det
Bortsett från att bara lämna det och vänta på att termodynamiken ska göra sin grej, kan du hålla allt på en mer hanterbar temperatur genom att helt enkelt sänka effekten.
Om du har en komplex coil kommer detta dock att öka upprampningstiden (fördröjningen mellan att trycka på “eld” och coilen som producerar ånga), så i så fall är det förmodligen bättre att bara acceptera att coilen blir varm. Alternativt kan du byta till en annan coil eller öppna upp ditt luftflöde.
Om ångan är för varm när du andas in – det kan vara ditt luftflöde
Om det är ångan som är för varm beror det troligen på kombinationen av luftflöde och watt du använder. Ju högre watt, desto högre temperatur når din coil och desto varmare blir ångan.
Ju öppnare ditt luftflöde är, desto mer kall luft blandas in med den förångade e-vätskan och desto svalare blir ångan.
Hur man kyler ner
Öppna helt enkelt det justerbara luftflödet på din enhet för att kyla ner den.
Vissa tankar har sekundära luftflödesöppningar i munstycket, och dessa är verkligen användbara för att kyla ner ångan, så använd dem om du har dem.
Detta fungerar ofta utan att sänka effekten, men du kan också sänka effekten om det inte gör tillräckligt stor skillnad.
Om ditt vapebatteri blir varmt…
Den stora majoriteten av tiden, om din vape blir varm, kommer det inte att vara ditt batteri. Men i vissa sällsynta fall kommer värmekällan faktiskt att vara ditt batteri.
Allvarliga problem är mycket sällsynta, så det är förmodligen fortfarande inget att oroa sig för. Batterier fungerar ganska bra i yttre temperaturer på upp till 60°C, och insidan av batteriet kan bli ännu varmare när de används. Enligt vapingbatteriexperten Mooch når batterier en genomsnittlig intern temperatur på 78 °C när de arbetar vid sin gräns, vilket han använder som en gräns för att räkna ut den verkliga maximala strömstyrkan för ett batteri.
Men om du märker värme från utsidan av din enhet, betyder det förmodligen att insidan av batteriet blir extremt varmt.
Det finns en oundviklig subjektivitet om hur varmt känns för varmt, men tänk på temperaturen ditt telefonbatteri når efter ett långt samtal för att ge dig själv en uppfattning om hur varma batterier kan bli. Naturligtvis är telefoner mycket smalare än vapes, och det är mycket mindre sannolikt att du märker skillnad på utsidan av din enhet.
En rimlig tumregel är: om du tar ut dina batterier och de är märkbart varma är det helt normalt. Om de faktiskt är heta – till den grad att de är obekväma att hålla i – bör du ta situationen på större allvar.
Som sagt, om du överhuvudtaget märker att värme kommer från batteridelen av din enhet, är det fortfarande värt att undersöka, och i den mycket osannolika händelsen att det är ett allvarligt problem (som början av “termisk rusning”) är det viktigt att veta vad ska man göra.
Sluta vejpa och håll din modd borta från brandfarliga material
Om du märker värme från batteridelen av din mod, är den första (och mest uppenbara) sak att göra att sluta vejpa. Om värmen verkar ganska extrem eller du är orolig, är det säkraste du kan göra att ta bort din tank. Lägg modden åt sidan (bort från allt brandfarligt) och vänta och se om den svalnar.
Leta efter varningsskyltar på batteriet om du kan
Om det är en mildare värme och du känner att det är säkert kan du ta bort batterierna och inspektera dem. Om batterierna är varma att vidröra, lägg ner dem på en icke brännbar yta. Lyssna efter väsande ljud och leta efter utbuktningar på batteriets kropp: dessa är tecken på potentiellt allvarlig överhettning.
Hur hanterar jag överhettade batterier?
Om batterierna är varma men inte buktar eller väser, är det fortfarande värt att vara försiktig. Det är förmodligen bara ett tecken på att du har kört batteriet nära eller till och med över dess gräns och det kommer att svalna gradvis.
Med utbuktning eller väsande är risken för explosioner eller bränder mycket högre, eftersom den kan komma in i termisk flykt. Detta är i huvudsak en positiv återkopplingsslinga där intern värme destabiliserar batteriet och leder till mer värme, vilket påverkar batteriet mer och så vidare. Tyvärr, om detta händer finns det inget du kan göra för att stoppa det. Om det är möjligt, flytta batteriet eller batterierna utanför och låt det brinna ut.
Vill du vara säker kan du se till att alltid använda en batterisäkerhetspåse, både när du laddar och förvarar batterier.
Du kan använda CO2-brandsläckare eller till och med bara vatten på en batterield, men om du har kunnat minimera riskerna för någon i huset och dig själv kan du bara låta det brinna ut och ta itu med det efter att det har svalnat.
Observera att moderna vape-batterier är designade för att ventilera i den osannolika händelsen av en termisk flykt. Slutet kommer att hoppa av, vilket fortfarande kan vara alarmerande, men de är fortfarande mycket säkrare än tidiga modeller.
Allvarliga batteriproblem är allvarligt sällsynta
Det är värt att betona igen att dessa allvarliga fall av batterifel är mycket sällsynta. Battery University uppskattar felfrekvensen för litiumjonceller till mindre än en på en miljon, och för kvalitetsceller är den sannolikt mindre än en på tio miljoner. Detta innebär att det är mellan 100 och 1 000 gånger mindre sannolikt än att bli träffad av blixten under din livstid.
Om ditt batteri blir varmt är det förmodligen bara värmen som genereras från användning med hög effekt och inget att oroa sig för. Det är också mer sannolikt att problem uppstår under laddning än vid vanlig användning (och samma regler gäller – koppla bort den från strömmen och leta efter tecken på problem), men även då är det långt ifrån en vanlig företeelse när du tänker på hur många vapers det finns.
Men om det finns tecken på ett potentiellt problem (om batteriet är varmt att hålla i och speciellt om det visar andra tecken som väsande eller utbuktning) är det mycket bättre att vara över försiktig än att anta att det kommer att gå bra.
Du kommer förmodligen aldrig att behöva det här rådet, men om du någonsin hamnar i en potentiellt farlig situation, ta det på allvar.
Om din vape blir varm – Få inte panik, men ta reda på vad som händer
Sammantaget, om din vape blir varm, beror det troligen på den värmealstrande coilen i din tank, och du kan ta itu med detta på flera olika sätt.
Om det verkar komma från ditt batteri, finns det en god chans att det faktiskt bara är värme från tanken som värmer modden. Om det verkligen kommer från batteriet är det sannolikt bara värme som genereras av en hög effektförbrukning (som när telefonens batteri blir varmt under ett långt samtal). Men om själva batterierna är varma att hålla i, bör du vidta försiktighetsåtgärder och flytta dem till en säker plats så snart du kan.
Din vape kommer att bli varm ibland vid normal användning, men nu vet du hur du ska diagnostisera problemet och lösa det, du kommer att vara säker även i värsta fall.